Čeština English 

Welcome to our web pages

Our pages are written in the Czech language.  A part of pages is translated to English for better orientation of our foreign friends. English version is activated via click to the English flag in the top right corner
                                                                                                          

Letecká válka nad Ruskem

Podařilo se mi najít fantastické video společného letu IL-2 a FW-190. Posuďte sami: http://www.youtube.com/watch?v=4V3TlPYL8Sw&list=PLVwiazXlv_OvI7fQYHc88cHtg0QftYB_l

Nový FW-190 B je připraven

Click to zoom the imagePo téměř dvouleté práci (s přestávkami) jsem dokončil prototyp nového FW-190 B. Model sice ještě nemá kompozitové křídlo, ale i s klasickým  dýhovým křídlem s polystarenovým jádrem vyšel model hmotnostně přesně podle nových pravidel ACES, lehce nad 900g. Také pohon je prozatím motorem ASP 21A, ale konstrukce je připravena na elektropohon. Model (zatím mimo křídlo) má velké množství detailů, krycí panely, nýty, krytky, pancéřování kabiny (slovy Ondry Havla "je ti jasný, že s tímhle by se daly létat před pár lety makety") Asi proto trvala výroba forem na trup a VOP tak dlouho. Prototyp modelu je v kamufláži "ruská zimní 1943" v markingu legendárního Waltera Nowotnyho.
FW-190-B jsem zalétnul v Budkovicích 19.4. Letové vlastnosti vypadají velice slibně. Model je rychlý, obratný a dobře řiditelný. Bude ještě třeba trošku poladit těžiště, a hlavně, dodělat formy na kompozitová křídla.  

Létání s dědky 30.3.2014

Click to zoom the imageSluníčko o víkendu nás určitě potěšilo, z dílen jsme vylezli na louky a letiště. U nás v Bohnicích jsme si zase zařádily s dědky. Pepa se pochlubil "novým" větroněm, kterému přidal elektropohon. Uvozovky jsou proto, že nikdo neví (asi ani Pepa) kdy ten model koupil. On má doma sklad stavebnic ještě z doby, kdy se prodávaly v Tuzexu. No a když má čas, tak některou postaví a pak má "nový" model. Já jsem se blýsknul zrušením Optimy, a ostatní dědkové a skorodědkové se mi po právu dlouho smáli, protože jsem si to zavinil sám. Řídíl jsem cizí model ještě v době, kdy ten můj byl rozložen na prvočinitele na zemi...
Do alba jsem přidal fotky na kterých Petr sundává svůj nový model z keřů. On tvrdí, že bylo blbé servo, ale my víme, jak to bylo...Prostě v Bohnicích je veselo.

Pár obrázků z létáni s dědky je zde: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Letame_s_dedky

Linköping - muzeum švédského letectva

Click to zoom the imageŠvédskému městu Linköping se přezdívá „hlavní město švédského letectví. Muzeum  sídlí na historické vojenské základně Malmen, která patří armádě již od šestnáctého století a obsahuje naprosto jedinečné exponáty letadel.  Nejnovější částí expozice je pak diorama studené války s troskami letounu DC-3A, který byl sestřelen v roce 1952 ruskou stíhačkou MIG 15, když prováděl elektronickou špionáž během cvičení pozemních vojsk, letectva a námořnictva SSSR. Rusové za tři dny sestřelili ještě létající člun PBY-5 Catalina, který pátral po přeživších členech DC-3A. Letoun DC-3A byl objeven v roce 2003 a následně vyzvednut. Diorama je doplněno spoustou dokumentů, ale i pohledem do bytů, vybavených nábytkem a předměšty z té doby . Je zvláštní pocit vidět vedle sebe švédské a ruské dokumenty a noviny z té doby, číst naprosto rozdílné informace o tom, co se stalo.

Obrázky z muzea jsou zde: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Linkoping_-_muzeum_svedskeho_letectva/

Královská loď VASA

Click to zoom the imagePři návštěvě Stockholmu jsem si našel čas navštívít muzeum královské lodi VASA, které je známá tím, že se vlivem nestability převrátila a potopila se hned při první plavbě. Loď byla postavená v letech 1625–1628 holandským stavitelem Henrikem Hybertssonem na příkaz krále Gustava II. Vasu objevil v roce 1956 soukromý průzkumník Anders Franzén. Zjistilo se, že loď je v neuvěřitelně dobrém stavu. bylo rozhodnuto loď vazvednout ze dna Baltského moře.  Na hladinu byla vyzvednuta 24. dubna 1961. Loď je nádherně zdobená dřevožezbami a je na ní 700 soch. Pro loď bylo vybudováno muzeum, kde nejprve proběhla konzervace dřeva, aby se zabránilo jeho rozpadu při reakci síry, která  se po staletí ve dřevě ukládala se vzdušným kyslíkem. Jako konzervačná látka byl použut polyetylenglykol. Loď je to vskutku impozantní, nádherně zdobená. Ve švédsku se často setkáte s tím, že se "případ VASA" často využívá v argumentaci, že "věci se msjí dělat správně a né podle přání panovníka".

Další obrázky jsou zde: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/VASA

Veletrh Modelhobby 2013 - Praha Letňany

Click to zoom the imageKaždoroční návštěvu na veletrhu považuji skoro za povinnost. Letošní výstava byla charakteristická tím, že na výstavě chybělo hodně tradičních vystavovatelů. S výjimkou známých firem Megamotor a Daniel Pellikán, chyběli skoro všichni čeští výrobci jako JETI, MGM, ZDZ, MVVS, Hackermodel a pod. Proč tomu tak bylo nevím, ale tradiční výrobci a prodejci k tomu zřejmě měli pádný důvod.Možná že to je i určitá forma protestu českých výrobců a prodejců. Otázkou však je, proti čemu a zda to pochopí i organizátor výstavy a přijme opatření, aby se to příští rok neopakovalo znovu.
Výstava dle mého názoru ukázala dva směry, kterými se modelařina ubírá. Na jedné straně naprosto špičkové modely a špičková modelářská dovednost, na druhé straně totální komerce a EPP "jebky", včetně nejrůznějších létajících šíleností ve tvaru plováku z WC, kterému říkají létající bumerang a pod. Je až neuvěřitelné, co vše ještě dokáží  prodejci za označit za "model".
K těm špičkovým modelům určitě patřily modely vystavené před stánkem časopisu RC modely, zejména krásná "kostra" DH-82 Tiger Moth s rozpětím 4m, dále krásná výstavka modelů "historiků", a samozřejmě makety modelú cirkusu WW1. A zcela určitě i nádherné modely techniky a budouv postavené z papírových vystřihovánek. Je až neuvěřitelné, co vše se dá z papíru udělat.  Naprostou dominantou výstavy pak byla pohledová maketa legendárního letounu Spitfire v měřítku 1:1.

Další, co mě zaujalo bya prezentace nových výrobků firmy Graupner/SJ. z řady HOTT. jako novinka byl představen nový vysílač MZ24. v prodeji bude za 2 měsíce. A bude to opět pecka za bezkonkurenční cenu. Dále byla ptezentována nová řada přijímačů pro HOTT s integrovanou technologií SUM-D, která umožní paralelní řazení serv.

Rozhodně se také vyplatí návštěva stánku firmy Megamotor. Pan Matyáš představil další novinky v produkci a zejména kombinace motorů s novými planetovými převodovkami určitě zaujmou hodně elektroletců. 

Na výstavě se vyskytoval i náš kombatový pilot Ruda Klouček, nikoliv však jako pilot, ale jako řidič RC kamionu své firmy Mitrans. Samozřejmě jsem ho stihl vyfotit.

Zajímavý byl i stánek s hotovými CNC stroji s určením pro modeláře, kde byly k vidění i 3D tiskárny pro domácí použití. Více mě však zaujal CNC laser a ukázka toho co dovede.  Kdo se zajímá o CNC technologie přijde si určitě i tady na své.

Takže co říci na závěr? Výstava byla opět menší než ta loňská. Přesto jsem tm nšel hodně zjímavých podnětů, viděl množství nádherných modelů ve špičkové kvalitě a mohl si popovídat se zajimavými lidmi. O mrdoletech psát nic nebudu, nepovažuji to za modelařinu. Pokud máte čas, na výstavu určitě přije´dte, Stále se je na co dívat.

Pár obrázků z výstavy najdete tady: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Vystava_modelhobby_2013/

Bitva o tazí kožich - Pyšely

Click to zoom the imageAircombatový boj o tazí kožich je zvláštní soutěž, kde se taktizuje né proto, aby jste vyhráli, ale taktizuje se proto, aby jste skočili na 2 místě. První místo totiž vyhrává kožich z tasmínského čerta, který je:
1: putovní, takže vám doma straší minimálně rok
2: musíte vyfotit manželku, které má na sobě tento kožich v pravém poledne na náměstí města, ve kterém žijete.
3  musíte kožich v pořádku doručit na další ročník soutěže v Pyšelých.
Místo, kde se soutěž létá ne velice zajímavé. Létá se totiž proti kopci, takže všechny autentické kamufláže vojenských letadel jsou funkční. To samozřejmě neplatí pro "oranžády", které jsou vidět všude.
Piloti Aircombatu se scházejí již večer před soutěží. Proběhne ta správná pilotpárty, a to v Pyšelých opravdu umí. Masíčko na grilu, pivo, nakládané feferonky, a večer, když začala být zima tak i jiné druhy nápojů, které zahřejí tělo i duši. A to bylo opravdu potřeba. V noci šla teplota pod nulu, na stanech i autech byla námraza a v normálním spacáku byla docela zima.
Ráno nás přivítala přízemní mlha, která by se dala krájet. Létat se mohlo až tak kolem 11 hodiny. Pak nás ale čekal nádherný slunečný den.
Létalo se jako o život, Nikdo nedal ani kousíček stuhy jen tak. O oživení v soutěži se postaral Ondra Havel, který oživil model Polikarpov I-16. Na dnešní poměry se jedná o doslova mrňavy model s rozpětím, které jen o málo přesahuje polovinu křídla Farley Battle.A létal s ním jako ďas...
A jak dopadl boj o kožich? vyhrál ho opět Ruda Klouček. Organizátor soutěže vydal prohlášení, že to je za trest, protože nevyfotil janičku v kožichu v Hradci Králové na naáměstí....

                                                                                                                          Pár obrázků ze soutěže je zde: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Bitva_o_Tazi_kozich_-_Pysely

Klepec alias budkovická sahara

Letošní český Eurocup se létal na modelářském letišti v Budkovicích u Ivančic. Nádherné letiště s fantastickým zázemím, vynikající kuchyní a hlavně (letos to bylo nejdůležitější) se studeným plzeňským pivem.Soutěž připravil Patrik Svída, jemuž byl zdatným pomocníkem patrikův syn, pro kterého se začíná v kombatové komunitě ujímat nick Junior.. A oběma šla práce skvěle.Horší to bylo s kázní pilotů, kterým se prostě v tom hicu nechtělo na startovní čáru. Někteří byli raději v Bazénu. Není divu. na asfaltové dráze byla teplota skoro 40°C.Letošní soutěž byla opravdu mezinárodní. Přijeli piloti z Rakouska, Slovenska, Ruska a Itálie. Z Italů měl nelíčenou radost Remo, který si mohl popovídat v rodném jazyce.
Letošní Eurocup se povedl, vynikající servis, dobrá organizace, skvělé létání. Někomu se dařilo, někdo měl smůlu. Ta si asi tentokrát zasedla na Roba, který nejenže rozbil vše s čím přijel, ale navíc v obilí postrácel i pár komponentů z modelu (motor,přijímač, baterky...) Inu vzrostlé obilí je milosrdné k modelům, ale blbě se v něm hledají malé věci....

Pár obrázků ze soutěže je zde: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Klepec_alias_Budkovicka_SAHARA

Létání s dědky

Click to zoom the imagePrakticky každý den se sejde na louce kousek od mého bydliště skupinka modelářů. Někteří na toto místo chodí létat už pěknou řádku let, někteří noví přicházejí, někteří zase z tohoto společenství zmizí. Nováčkům se dostane rady a pomoci jak zvládnout seřízení a pilotáž modelu. Létá se tu hlavně s elektrovětroni a malými houbolety, občas někdo přiveze vrtulník. Létá se za diváckého zájmu pejskařú, rekreačních běžců a zahrádkářů z blízkého okolí.

Několik fotek najdete zde: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Letani_s_dedky

Bitva o Plzeňský pivovar

Click to zoom the imageBitva o plzeňský pivovar se po letech létala na jiném letišti. To původní kousek za Plzní zabrali developeři. Letos jsme poprvé létali na letišti v Rokycanech. Rokycanské letiště je příkladnou ukázkou symbiózy "velkého" a modelářského leteckého provozu. Jsou stanovena přesná pravidla, jejichž dodržování se celkem nekompromisně vyžaduje. Byli jsme hned  po příjezdu na letiště  poučení jak se chovat a nikomu nečinilo potíže stanovená pravidla dodržovat.
Karel Vašica s rodinou a přáteli připravili krásnou soutěž s takovou doslova rodinnou atmosférou. Připravili vynikající krkovičku, klobásky, napekli kokosové zákusky a přímo z pivovaru přivezli vynikající plzeňské pivo.
Některým jedincům se věčer u ohně protáhl až do ranních hodin, takže první kolo jsme mohli letět až tehdym když se páni piloti vzbudili. Nicméně, od prvních vteřin letů se rozpoutala nelítostná bitva o stuhy. Takhle se opravdu létá jen v ČR. Žádný pilot nedá nic zadarmo, a když letíte v heetu společně  s mistrem Světa a mistrem Evropy má  let i patřičnou atmosféru. Kdo nezažil nemůže pochopit ty emoce, pokud se zadaří a vy seberete takovému esu stuhu z ocasu. A mě se tentokrát docela dařilo!!!
Vašicům patří veliké díky za přípravu soutěže,

Fotografie ze soutěže jsou tady: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Bitva_o_plzensky_pivovar_-_Rokycany_2013 

Bitva o miroslavskou meruňkovici

Click to zoom the imagePetr Augusta zvaný Pulec se po někollika letech opět zařadil do kombatové komunity. A hned připravil soutěž na oblíbeném "starém" miroslavském letišti. Staré letiště má dlouhou historii a má takovou zvláštní atmosféru. Ale hlavně, kombaťáci do \miroslavi rádi jezdí.A to dokonce tak rádi, že mnozí dali soutěži v Miroslavi přednost před Eurocupem v německém Rechlinu.
Takže Pulče, díky, bylo u Vás opět skvěle. Navíc bylo konečně teplo, nepršelo a dokonce ani nefoukal vítr.
Moje forky z Miroslavi jsou zde:
http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Bitva_o_miroslavskou_slivovici/

Nový pilot Squadrony - Laďas

Click to zoom the imageLáďa KADLEC se věkem 44 let  zařadil mezi skoromrtvé piloty. Tak ať mu to létá

ACES Eutocup Slovakia - 8.7.2013 Bratislava

Click to zoom the imageSoutěže v Bratislavě mají vždy typickou atmosféru. Létá se většinou za nádherného počasí (a nebo za pekelného větru). Letošní Eurocup Slovakia byl ve stínu rozvodněného Dunaje a dramatických záplav na Labi a Vltavě. Krásné slunečné počasí pusobilo doslova jako balzám na duši. Do Bratislavy se jezdí už v pátek na "rozlétání" a hlavně na večerní pilotní mejdan. Je to vždy vynikající podezení s kamarády piloty, kteří Vám příští den budou při honbě za stuhami nekompromisně demolovat Vše modely.Večer se vařil gulášek, podávali se nejrůznější specialitky typické slovenské kuchyně.
Sobotní soutěž se létala v kategorii WW2 a jelikož bratislaváci vyrábí vynikající stavebnice modelů WW1, tak se opět létalo i v kategorii WW1, která je pro diváky velice atraktivní. Slovenská SQ ji letos létala i pod "císařskou" vlajkou.
Organizačně byla soutěž připravená na jedničku, takže posíláme poděkování Jožkovi Barátovi, Robovi Baťkovi a celému týmu pomocníků, paní kuchařce, která pro nás připravila gulášek. Přátelé, já jsem si soutěž opravdu užil a moc Vám děkuji.
Petr

Fotografie ze soutěže najdete tady: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Bratislava_8.7.2013_Memorial_Jana_Reznaka

NACA inlet pro zajištění přístupu chladícího vzduchu k ESC a akumulátoru elektrovětroně

Click to zoom the imageInlet byl vyroben pro zlepšení chlazení regulátoru a akumulátoru v modelu Optima od LS Model.První zkouška ukázala snížení teploty zaznamenané regulátorem o téměř 10°c.
                                                  Více o NACA ilet pro zajištění přísunu chladícího vzduchu

Remo - Nový pilot Squadrony

Click to zoom the imageSquadrona skoromrtvých pilotů má nového člena. je jím REMO BUTTIGNON z Itálie. Tak hodně štěstí Remo.

Bitva nad fulneckým zámkem 4.5.2013

Click to zoom the imageOdráci by měli přejmenovat soutěž na oderské bláto. Na novém letišti se to nějak stává tradicí, že piloty při příjezdu vítá déšť mlha, zima a....bláto...Organizátoři soutěže se s nepřízní počasí ale dokážou poprat. Nepohodu převáží perfektní polní zázemí, skvělá kuchyně, výborná nálada. Soutěže v Odrách mají prostě atmosféru, a nic nevadí, když nedaleký oderský zámek není díky mlze vidět.
V sobotu ráno bylo stále "ruské obranné počasí". Postupně se to ale zlepšovalo a soutěž se létala v již poměrně dobrých podmínkách. Nicméně pokud jste museli pro sestřelený model dokráčet v rozmočeném poli, vracel jte se jako....Na druhou stranu, měkká země byla milosrdná a havarované modyl "nerozbíjela".
Soutěž měla poměrně slušnou úroveň a dosažené výsledky ukazují, že se v ČR létá Aircombat světové úrovně. V odrách si také odbyl svoji kombatovou premiéru nový pilot Remo. Létal s Avií B-35 v elektroverzi, dosáhl svůj první sek v kariéře a bohužel také první kill hned v dalším kole. Nicméně, jeho model byl po střetu s "Řepou" zakrátko letuschopný, takže Remo odlétal všechna tři kola a skončil na pěkném devátém místě.

Pár obrázků ze soutěže v Odrách je tady: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Odry_4.5.2013

27.4. byla zahájena nová sezona v leteckém muzeu Praha Kbely

Click to zoom the imageJako každý rok bylo otevření muzea provázeno malou slavností. V tomto roce však bylo otevření muzea opravdu výjimečné, byla zde totiž poprvé veřejnosti představena replika letounu Beta Minor -BE-50. Leoun je dokonale dílensky proveden a má instalován originální zrepasovaný motor Walter Minor 4-I s výkonem 62 kW. Motor byl poprvé veřejně předveden v chodu. Repliku stavěli mechanici muzea po dobu 20 let.
V expozici přibyly informace o letecké výrobě za protektorátu, a byla dopracována expozice např. německé řízené pumy Fritz X (1400 kg puma dálkově naváděna na cíl pomocí televizního kanálu, která je vystavena s kompletní kontrolní apraturou, nezbytnou pro přípravu k použití.
Takže muzeum je otevřené, vstup je jako u všech vojenských muzeí zdarma

Pár obrázků z muzea je tady: http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Nova_sezona_Kbely

Sezona 2013 zahájena v Modelcity

Click to zoom the imageTak jsme se po dlouhé zimě dočkali první soutěže. K soutěži nastoupilo 21 pilotů, z toho 8 z Polska a 1 z Rakouska. Takže hned první soutěž dostala mezinárodní rozměr a byly dosahovány velice dobré výsledxky v jednotlivých kolech. Ve finálovém letu bylo zaznamenáno celkem 13 seknutých stuh. Sám jsem si bohužel nezalétal, jako organizátor akce jsem měl poměrně napilono abych zajistil hladký průběh soutěže.

Pár fotek ze soutěže je zde:http://petrhakl.rajce.idnes.cz/Znojmo_20.4.2013 

Aircombat je prpo silné povahy

Click to zoom the imageV aircombatu jde o body za stuhy. Useknut soupeřovu a ochránot vlastní. Občas se podaří useknout nejen stuhu. Spitfire po kolizi s Ki-64 je zaražený v zemi až po křídlo na pozemku nedaleko fulneckého zámku. 

Začínáme 20.4. ve Znojmě, soutěž Sibiř 2013

Click to zoom the imagePrvní letošní soutěž s názvem Sibiř 2013 proběhne 20.4. 2013 na letišti v Model City ve Znojmě. Začátek bude v 09:00 hod. Přijeďte se podívat na první letošní  ACES bitvu o stuhy a to samozřejmě již v pátek 19.4.abychom strávili příjemný předsoutěžní večer

New Squadron in the Aircombat sky

V roce 2012 vzniká nová Squadrona pilotů Aircombatu. Název squadrony "Squadrona téměř mrtvých pilotů" napovídá, že členové squadrony budou zásadně po všech stránkách  vyzrálí piloti, Vstup do Squadrony je automatický po splnění podmínek pro přijetí.  Squadrona vzniká proto, že je třeba reagovat na úspěch cucáckých pilotů, kteří na nás pohlížejí jako na dědky, dokázat jim, že se mýlí a naznačit jim, co je čeká. 

The Czech ACES Flying Cross

Click to zoom the imageV roce 2011 jsme v ČR zavedli nové vyznamenání - Český letecký kříž ACES. Vyznamenání ideově vychází z ČS výlečného kříže 1939 a existuje ve třech stupních:III stupeň - bronzový kříž se uděluje po odlétání 200 misí, II stupeň - stříbrný kříž se uděluje po odlétání 300 misí, I stupeň - zlatý kříž se uděluje po odlétání 400 misí. Návrh vyznamenání provedl pan Holý z Vojenského historického ústavu což mj. znamená, že vyznamenání splňuje veškeré atributy stanovené pro vyznamenání.  Vyznamenání mohlo vzniknout díky sponzorským darům Patrik Svídy, Rudolf Kloučka, Jakuba Skotnici a Michala Šubrta. Výrobu zajistila Mechanika Prostějov v.d.

ACES Aircombat

Click to zoom the image
Let´s Go to fly Aircombat with us. It is more fun than contest, in spite of it, it is a proper adrenalin. You will clash both top-class and outsider pilots, you will experience both victories and bitter beatings. Above all, you will met as crazy RC pilots as you are around the World. 

Počasí na dnes a zítra

Weather

Aircombat v roce 2014

Za pár týdnů zahájíme novou aircombatovou sezonu. Bude nesmírně zajímavá hned z několika důvodů:
1: pravidla ACES doznaly drobné, ale přesto výtnamné úpravy.  Tou nejzásadnější úpravou je omezení rozměru délky "trhače" stuh na náběžné hraně křídla na rozměr A4 (od trupu - ke konci křídla). Další celkem významnou změnou pravidel je snížení minimální hmotnosti modelů kategorie 3,5 ccm na 900 g.  Další změny v pravidlech jsou marginálie a není třeba se jimi nějak hlouběji zabývat.
2: WASG 2014 se létá v Rakousku, kousek od našich hranic, takže účast českých pilotů bude asi 100%.

Další změnu, která se nás dotkne nám přichystali legislativci. Začal platit nový občanský zákoník, který změnil výši odškodného za případné zranění a škody způsobené z nedbalosti (typický případ našich nehod s modely). Výše odškodného již nebude určována z tabulek, ale rozhodne o ní soud.  Současná výše našich pojistek na takové odškodné již nemusí stačit. Bude třeba si zaplatit dražší pojistky a samozřejmě se chovat tak, abychom škodím a úrazům předcházeli.


 

ACES Rules

Zde najdete platnou verzi pravidel ACES. Pravidla jsou psána v anglickém jazyce


PH©2005-2012