Čeština English 

Z mé dílny

Návody a obrázky z mé dílny, nebo lépe, jak to dělám já. 

Táhlo ke karburátoru

Zvìtšit obrázekPři instalaci ovládání karburátoru motoru ASP .21A v novém FW-190 musel vyřešit znašný výškový rozdíl mezi pákou serva a pákou karburátoru. Vzhledem ke krátké vzdálenosti mezi servem a karburátorem to nešlo vyřešit klasickým bowdenem. Proto jsem použil pákový převod realizovaný vhodnou pákou serva. Převod přes páku jednosuše odstranil výškový schod. 

Zdroj vakua

Zvìtšit obrázekPokud se má při stavbě modelu používat vakuum, není dobré pracovat bez možnosti kontroly jeho hodnoty. Při lepení potahů k jádru křídla musíme udržovat vakuum na hodnotě, kdy nedochází k deformaci polystyrenového jádra. Při práci s kompozity a laminování do negativních forem potřebujeme zase dosáhnout hodnotu kolem 900 mbar (raději ještě vyšší), abychom bezpečně odstraňovali veškeré bublinky z materiálu.
Pro práci je nezbytné mít možnost kontrolovat hodnotu podtlaku a sledovat, zda nám někde nevniká příliž velké množství vzduchu do pytle. Neobejdeme se proto bez vakuometru. Je také výhodné mít k dispozici "určité množství vakua" v zásobě. To znamená mít těsnou "tlakovou" nádobu. Pro vakuum ji snadno vyrobíme slepením z dílů pro odpadní potrubí. Pevnost takové nádoby je dostatečná. Z několika několika fitinků sešroubujeme jednoduchý rozvod k napojení kadice od vývěvy, k napojení vakuometru, kulového kohoutu a napojení hadice kterou vysáváme vzduch z pytle. Vše je postaveno z dílů běžně dostupných v obchodní síti. Jako vývěva je použit kompresor z ledničky. I ze staré ledničky získáme velice kvalitní kompresor, který je schopen dosáhnout 980 - 1000 mbar podtlaku.

Přidáním jednoduchého řízení podtlaku pomocí regulovatelného podtlakového senzoru, který zapíná a vypíná kompresor, získáme výborného pomocníka pro práci na modelech.

Stříkací šablony

Zvìtšit obrázekPro nástřik kamufláže do forem je třeba mít kvalitní stříkací šablonky. Není totiž možné použít k maskování klasickou lepící pásku. Její použití zanechá na separačním povrchu stopy, a ty se následně otisknou na laminovaný povrch. Šablony pro nástřik kabiny jsou zhotovené přímo do formy z několika vrstev laminátu. Otvory jsou pečlivě vyřezány. Takováto šablonka má dlouhou životnost a perfektně kryje. 

Malá kotoučová pilka

Zvìtšit obrázekPřed téměř 10-ti lety jsem nutně potřeboval nařezat balzové nosníky 7x7 mm na trup modelu Liberty sport. Klasickým balzořezem se tvrdá balza řezat nedá, bylo zapotřebí sestrojit miniaturní cirkulárku. A pokud možno jen z toho, co zrovna najdu v dílně. Tak vznikla malá pilka, která přes jednoduchost konstrukce naprosto spolehlivě nařezala veliké množství nosníků pro mě a pro mé kamarády. Její konstruke byla již několikrát zvěřejněna v časopise RCM a o výkresy si již napsalo několik zájemců o stavbu. Proto jsem se rozhodl umístit celý návod na pilku zde na našem webu a to i s výkresy.


PH©2005-2012