Čeština English 

Články o letounech s jejichž modely létáme 

Pokud Vás zajímá i historie letecké techniky, jste na správném místě stránek. Zde najdete informace jak o samotných letounech, které jsme si vybrali za vzor pro naše modely, tak i  informace o jejich konstruktérech, názory pilotů na daný letoun a také historii jejich použití ve 2. Světové válce. Nečekejte detailní, vyčerpávající technický popis, který pochází z nějaké publikace. Jedná se o směs zajímavostí o daných letounech, a lidem kolem nich tak, jak jsem je nashromáždil z nejrůznějších zdrojů. Doufám, že Vám tyto články přinesou nové poznatky a vzbudí ve vás zájem o leteckou historickou techniku.

FOCKE-WULF FW-190

Zvìtšit obrázekFW-190 byl typickým představitelem druhé generace jednomotorových jednomístných stíhaček. Byl také nositelem zvláštní konstrukční filozofie, kterou se značně lišil od svých předchůdců. Konstruktér letounu diplomovaný inženýr Kurt Tank se snažil maximálně využít poznatků z bojů "Legion Condor" ve Španělské válce. Nová  konstrukční filozofie byla zaměřena na velmi snadnou údržbu letounu v polních podmínkách a zejména pak na snadnou výrobu letounů  FW 190 ve velkých sériích s využitím nekvalifikované pracovní síly.

Podařilo se mi najít unikátní video. Jde o ruský instruktážní film o zajatém letounu FW-190 A4 kompletně komentovaný v ruském jazyce. :http://www.youtube.com/watch?v=qayREUJe65w

Záběry při ztečích na spojenecké letouny ukazující zničující účinnost výzbroje FW-190. http://www.criticalpast.com/video/65675028708_Focke-Wulf-Fw-190-Fighter_P-24-Lightning_B-17-Fortress Snímek ukazuje část propagandistického týdeníku, který se promítal v tehdejších kinech.

SUPEMARINE SPITFIRE

Spitfire - pokud se podíváme do slovníku co znamená toto anglické slovo, dostaneme pestrou směsici významů: rapl, ztřeštěnec, zlá kočka, dračice, vrhač ohně, divous.
Je až s podivem, jak tato slova vystihují jeden z nejlepších stíhacích letounů WWII. Jméno Zlá kočka navrhl sir Robert Maclean, ředitel společnosti Vickerse-Armstrongs (údajně podle své dcery Ann, které říkal " little spitfire - "malá zlá kočka"…u nás by to byla spíš ta "malá dračice"...).

SEVERSKI/REPUBLIC P-47 THUNDERBOLT

Pravděpodobně největší a nejtěžší sériově vyráběný pístový stíhací letoun.  Pro svoji údernou sílu nesl název Thunderbolt - tj. hrom. A pro svůj tvar dostal od pilotů přezdívku "jug" - džbán.

Jeho konstruktéry byli dva ruští emigranti. Major Alexander Procofieff de SEVERSKI a skvělý inženýr - Alexander KARTVELLI.

P-47 byl jeden z letounů, který změnil leteckou válku. Podívejte se na průžezové video tohoto slavného letounu: http://www.metacafe.com/watch/247066/the_unbreakable_p_47_thunderbolt/

CURTIS P-40 WARHAWK/KITIHAWK/TOMAHAWK

Stíhací letoun P-40 patřil k nejrozšířenějším stíhacím letounům WWII a operoval snad na všech jejích bojištích od severní Afriky, přes Sovětský svaz, Indii, Barmu a Čínu až po Novou Guineu, od Islandu, Aleut, Havaje, Filipín až po Austrálii a Šalamounovy ostrovy. Byl to jeden z nejpozoruhodnějších stíhacích letounů své doby. Jednou veleben, jindy proklínán. Byl to také první americký stíhací letoun, který byl vyráběn v masovém měřítku. Až do roku 1943 tvořil s letounem Bell  P-39 Airacobra více než polovinu stavu stíhacích letounů USAAF. Letoun vydržel ve výzbroji po celou WWII.

Jednou z prvních a zároveň asi nejslavnější jednotkou, která byla vyzbrojena letouny P- 40 a byla použita mimo území USA byla jednotka Flying Tigers - jednotka dobrovolníků působící proti japonským vojákům v Číně.

Krátké video: http://www.flyingtigersvideo.com/videos/30sec2.mov

Delší video s ukázkou P-40 z leteckého dne. Fantastický zvuk motoru Allison. http://www.youtube.com/watch?v=WMZNOe6-770

NORTH AMERICAN P-51D MUSTANG

Je málo známým faktem, že letoun P-51 nevznikl na základě požadavků a zadání USAF, ale na základě požadavků britské komise, která v USA nakupovala stíhací letouny pro potřeby RAF. Britská komise navštívila i letecké továrny společnosti North American s požadavkem, aby se tato společnost zapojila do výroby a dodávek letounů P-40 pro RAF. Tento požadavek byl šéfkonstruktérem  společnosti North American (Edgar Schmued, původem z Bavorska) odmítnut s tím, že je schopen navrhnout, vyrobit a dodat letoun s lepšími parametry než Curtissovi P-40. Uvážíme.li fakt, že tato společnost nikdy žádný stíhací letoun nevyrobila, muselo se jednat o mimořádně odvážné tvrzení.

Vhodné video k P-51 zatám hledám. Nalezl jsem ale zajímavý popis vzdušního boje Me-109 a P-51: http://www.metacafe.com/watch/347898/dogfight_from_world_war_ii/ 

LOCKHEED P-38 LIGHTNING

P-38 Lightning je bezesporu jedním z nejzajímavějších stíhacích letounú WWII. Ve své době se jednalo o největší, nejtěžší a nejrychlejší "P" typ amerického letectva. Na svou dobu měl  pokročilou konstruci s mnoha technickými a technologickými novinkami, kterými v té době nedisponoval žádný jiný stáhací letoun. Od prvních letů bylo zřejmé, že konstrukční tým pod vedením C. L. Kellyho" Johnsona odvedl vynikající práci. Letoun byl rychlý, měl fenomenální stoupavost, byl přiměřeně obratný a disponoval ve své době velikým doletem.
Piloty si letoun získal svoji spolehlivostí, odolností, snadnou ovladatelností a mohutnou palebnou silou. Nesmíme však zapomenout zmínit fakt, že letoun P-38 Lightning byl na svoji dobu také značně drahý. Celkové náklady na stavbu prototypu XP-38 se vašplhaly na neuvěřitelných 6 mil. USD. Prototyp vzlétl přibližně za 7 měsíců od zahájení konstrukčních prací dne 27 ledna 1939. Cena sériového letounu byla 95 150 USD.  Na stíhací letoun to byla značná suma a je možné konstatovat, že jiný stát než USA by v té době takovou cenu za stíhací letoun nemohl akceptovat.


PH©2005-2012