Čeština English 

Jak stavíme modely

Každé soutěžní klání začíná v dílně. Máme na výběr dvaz způsoby, jak získat model pro Aircombat. Snažší způsob je zakoupit stavebnici a sestavit model podle přiloženého návodu. Stavebnice modelů pro Aircombat dodává v ČR Patrik Svída: http://www.svida.cz/horrido/ , Peter Kapuscínský:http://www.vekamodel.cz a Pavel Stein: http://www.steinmodel.cz/
Druhý způsob je poněkud složitější. Svůj model si navrhnete a postavíte sami. Každý z nás kombaťáků má zamilované letadlo. Často je to tzv. „slavný vzor“.Obdivujeme jeho ladné křivky, čteme o akcích kde byl použit, známe slavné piloty, kteří na nich létali, vítězili, ale také umírali. Zdá se nám však nad naše síly, zvládnout přenos ladných křivek na model. Nebojte se, pokusím se popsat, jak na to, aby model vypadal stejněkrásně jako vzor. O tom, jak takový  model postavit jsou následující řádky.

Jako postavit kombata I - návrh modelu a stavba trupu

Zvìtšit obrázekZde Vám postupně předložím návod, jak na to.Tedy jak si postavit svého kombata, jak říkají amíci from scratch – tedy od začátku, od první čáry tužkouaž po zalétání. Články jsem napsal pro RCM asi před pěti lety, jak jsem ale zjistil, jsou stále aktuální. Stavba je trochu pracnější, trvá to déle než sestavit model ze stavebnice, ale model Vás vyjde asi na 300 – 500,- kč. Není tedy pravda, že kombatový model musí stát několik tisíc Kč. A navíc, létáte pak s neokoukaným modelem,který oživí každou soutěž.

Jak postavit kombata II - stavba křídla

Zvìtšit obrázekTechnologie, kterou budu popisovat není ani nová, ani moje. Já jsem jen propracoval některé postupy podle svých zvyklostí a zejména aplikoval zkušenosti některých kamarádů, které nebyly doposud popsány a které přinesly výrazné zvýšení výsledné kvality křídel. Popsaná technologie je levná, jsou použité dostupné materiály a při jejím zvládnutí je výroba křídel rychlá a snadná. Obecně mohu říci, že je stavba křídla jednodušší než stavba trupu.

Jak postavit kombata III - povrchová úprava

Zvìtšit obrázekNávrh a postup povrchové úpravy záleží na každém z nás, zejména na jeho možnostech a schopnostech. Při zveřejnění obrázku mého nového dravce mě někteří kamarádi požádali o zveřejnění postupu, jak jsem tvořil povrchovou úpravu tohoto modelu. Zde tedy předkládám postup, jak udělat hezký model s ověřeným výsledkem. Buďte si ale vědomi toho, že výsledek je ovlivněn především vaší pečlivostí.

    Ujednocení výkladu pravidel ACES      (platí od roku 2010)

  • maximální povolené stoupání vrtulí je 4", (tj vrtule 9x4, 10x4)
  • MM výfuky jsou povoleny pouze pro motory MVVS
  • u modelů bude vyžadováno vzepětí, které tvarem odpovídá vzoru,
  • model musí být opatřen kamufláží odpovídající vzoru, musí mít výsostné znaky a kabinku.
  • zákaz používání reflexních barev na znaky, doplňky nebo části kamufláží,

Definice modelu prodle článku 3.1 pravidel ACES

Model musí být maketa nebo polomaketa skutečného bojového stroje postaveného v letech 1935 až 1945. Měřítko musí být 1:12. rozpětí a délka trupu nesmí mít větší odchylku než +/- 5% od vypočtených hodnot. Všechny ostatní rozměry nesmí mít odchylku větší než 2 cm od vypočtených hodnot. Délka trupu je měřena od přední hrany k zadní hraně, popřípadě k vrtuli, existuje-li. Tloušťka křídla musí být 10% nebo více, měřeno v bodě největší tloušťky profilu. Před náběžnou hranu nesmí vyčnívat žádné součásti letounu, stejně tak nesmí vyčnívat ani z ocasních ploch. Letoun musí vyhlížet podobně jako originál, včetně povrchové úpravy a výsostných, či dalších znaků.

Pilot musí být schopen vzhled a rozměry svého modelu doložit publikovaným třípohledovým nákresem modelu v měřítku nejméně 1:72 zejména v případě méně známého modelu či netradiční kamufláže. Pilot nemusí být stavitelem svého modelu.


PH©2005-2012